reklama

10 vecí, ktoré na Itálii milujem

Neprecestovala som síce celý svet, no aspoň Európu mám relatívne scestovanú, a zo všetkých európskych krajín ma, prirodzene, najviac očarila Itália. Poznáte ten pocit, keď na ulici stretnete sympatického chlapa a on sa na vás usmeje a srdce sa vám roztápa ako maslo na horúcej hrianke. Ja mám taký pocit vždy, keď v Itálii vystúpim z lietadla. Zvyčajne dve noci pred tým nedokážem ani zaspať od vzrušenia a očakávaní. A už mesiac pred výletom sa stále usmievam ako idiot a rozprávam len o Itálii. Závislosť? Posúďte sami ;)

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)
:)
:) (zdroj: Me)

Itália má na mňa také zvláštne účinky – vždy na mňa pôsobí ako nabíjačka na vybitý mobil, pretože, žiaľ, zakaždým tam idem psychicky zičená, aby som tam načerpala energiu na pár ďalších mesiacov na šedom Slovensku, ktoré ju zo mňa bezcitne vyciciava. Tí ktorí, už boli v Itálii, vedia, že v riekach tam prúdi káva a vôňa pizze, ktorá na vás útočí spoza každého rohu, vaše zmysly privedie do šialenstva. Je to čarovná krajiny s veľkodušnými obyvateľmi, ktorých easy-going lifestyle and bohatá kultúra vám vnucujú tajné želanie prežiť tam zvyšok svojho života. Drzo okázalá. Vzrušujúco tajomná. Dychberúca. Niekedy mi pripadá ako rozprávková krajina z Alice z ríše divov a inokedy ako nebo. Som zaujatá, ja viem, a aj v mojom článku vám o Itálii vykreslím 10 pozitív, ktoré si má získali.#1

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Mangiare (jedenie) pre Talianov znamená všetko. Jedia stále, aj keď nie sú hladní, a aj tak nikdy nepriberú. Ako to dokelu robia?!?! Tajomstvo spočíva vo vyváženej strave – nepoznajú kura s ryžou, vepřo, knedlo, zelo. Naopak, mäso zásadne kombinujú so zeleninou, a to isté platí pre ryžu a zemiaky. Verte alebo nie, ja som po týždni takejto stravy (a to som celý čas do seba len ládovala všetko, čo mi naložili na tanier) prekvapivo schudla 3 kilá!!!!

Keď Talianov vidím jesť – dávajú do toho vášeň a lásku – mám pocit, že je to zmysel ich života, no v skutočnosti je to ich životný štýl. Nezvykávala som byť veľký jedák, vždy som jedlo len tak štipkala, no Taliani ma prerobili na veľkú milovníčku jedenia pod zábavnými hrozbami tipu: ak toto nezješ, nevrátiš sa do Itálie. Niekedy mi to zaváňalo mafiánskymi spôsobmi, just kiddin´!

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Za rok som sa však vytrénovala v jedení, na čo som patrične hrdá, a aj Taliani boli na mňa pyšní, keď sledovali, s akou chuťou jem, a dokonca mi zložili kompliment, že sa zo mňa stala Talianka. V Itálii sa pravidelne organizujú tzv. "sagre", kde sa je, pijea rozpráva. Napr. na Sicílii v Marzameni v auguste robia festival mečiarov, alebo v Asti v marci festival piemontskej kuchyne.

#2 Itália však nie je len o jedení, ale predovšetkým o varení ( cucinare ). Každý jeden Talian vie variť - je to rodinné dedičstvo, ktoré sa prenáša z "nonne" na ich deti a vnúčatá. Ja som mala možnosť zažiť na chatovačke s mojimi talianskymi kamarátmi horúčkovitú prípravu silvestrovského jedla a chutnej pizze a poviem vám, že nič vás nenaplní viac, ako keď vo vlastných rukách cítite mäkučké cesto, privoniate aromatickej paradajkovej omáčke a tajne ďobkáte do mozzarelly, keď si naivne myslíte, že sa nikto nepozerá...a napokon sa s veľkou chuťou zakusnete do delikátneho výsledku vašej tvrdej práci a užívate si skutočnú chuť Itálie v kruhu vašich priateľov. Toccherai il cielo, Lucia, bola obľúbená fráza môjho Taliana, keď ma učil variť všetky tie dobré veci spolu s Taliankou. Alebo zoberte si napr. takú Nutellu, ktorej holdujú všetci Taliani. Ten pocit, keď sa vám roztápa na jazyku a jej sladká chuť sa vám pomaly rozvinie v ústach, a máte z toho všetkého taký úžasný pocit, že ju nemôžete prestať jesť. Ja osobne som na nej závislá až tak, že ak bez nej začnem deň, všetko je zle! Čo ma ale štve, že niektorí Slováci, a hlavne moje sestry (myslím, že mi to robia naschvál, aby ma provokovali), majú "vizio" (zlozvyk) jesť Nutellu s maslom. Ak to tak robíte aj vy, nikdy to nepriznajte pred Talianmi, pretože im privoláte infarkt. #3

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Bere (pitie), najmä kávy, čo bola prvá vec, ktorú som dostala po príchode do Itálie. Obyčajné talianske espresso (ja ho volám caffe Francesca), bez mlieka, s hnedým cukrom. Najlepšia na svete. Príprava kávy je špeciálna veda: nie hocijaký typ kávy totižto môžete dať do kávovaru - tam ide len espresso, zatiaľ čo do caffettiery (mini "kávovar", ktorý postavíte na šporák a káva z dolnej nádoby vybuble hore) môže ísť len mocca. Tiež nie je jedno, aké šálky používate - na espresso MUSIA byť tie najmenšie. No a ako keby toho nebolo dosť, Taliani majú na pitie kávy dokonca aj špeciálny rituál - tzv. "regola di 3 C" (pravidlo 3 Céčok):

SkryťVypnúť reklamu
reklama

* caldo = káva sa musí piť teplá, nieže vám vychladne!!!

* comodo = pohodlne, čiže žiadna káva na stojáka, sadnite si a vychutnajte si ju v kľude, hlavne sa pri pití neponáhľajte :)

* in compagnia = pite ju v spoločnosti niekoho, najlepšie kamarátov, len nikdy nie sami, lebo to stratí svoje čaro. Skúste sa držať týchto pravidiel, a z pitia kávy budete mať pôžitok ;)


Ďalšia vec, ktorá ma fascinuje na Itálii, sú vína. Zbožňujem Barberu (typické piemontské, a aj keď si budete musieť siahnuť hlbšie do peňaženky, stojí za to!!!) alebo Lambrusco (ružové šumivé víno, oveľa chutnejšie než šampanské). Taliani radi popíjajú vínko pri večeri, pomaly, aby sa neopili, a zajedajú ho jednotlivými chodmi.

Nesmiem zabudnúť na Estathé, taliansky ľadový čaj, niečo ako naše Nestea, len stokrát lepšie. Nikdy ho ale nepite s Raclette, lebo si od Talianov vyslúžite zdesené pohľady.

Ďalšií nezabudnuteľný zážitok sú božské koktejly jedného môjho talianského kamaráta, ktoré ma dostali minulý Silvester. Dokonca mi sľúbil, že mi spraví jeden špeciálny s Estathé na oslavu môjho príchodu do Itálie v septembri, tak už sa neviem dočkať!!!

#4

Abbracci e baci (objatia a bozky) sú pre Talianov dennou rutinou, ničím, bez čoho nedokážu žiť, ale pre mňa len ďalšou talianskou senzáciou. Taliani sa objímajú stále, dokonca aj chalani, až to niekedy vyzerá, že sú inej orientácie. Človek zo strednej Európy nie je zvyknutí takéto veci vidieť na ulici, v obchode, a už vôbec ich nevie prežívať tak ako Taliani. To isté platí o bozkávaní - Taliani sa bozkávajú stále a všade a len tak, pretože ich to baví a pretože ich to robí šťastnejšími. Pusa v Itálii prakticky nič neznamená, je to len prejav kamarátstva, preto si zbytočne nerobte ilúzie, keď jednu od Taliana dostanete! :D Preto milujem talianske zvítavania. Keď sme po roku nevidenia sa išli von s jedným mojim dobrým kamarátom, a len čo ma zbadal, na celý podnik začal vykrikovať "Luciaaaa! Luciaaa! Bacio! Bacio! Dammi un´abbraccio dai!!! Voglio mettermi vicino a te!" a išiel cez mojich ostatných kamarátov ako tornádo. Áno, Taliani všetko robia s emóciami a dokonca majú tú drzosť vypýtať si od vás pusu a objatie, a ja nikdy neprotestujem. Niekomu to môže vadiť a zdať sa, že Taliani majú posunuté hranice, čo je síce pravda, no stačí sa len naladiť na ich "super priateľskú" frekvenciu a všetko bude fajn. Tie ich objatia a pusy sú tak emotívne, že do vás vštepia mega dávku šťastia a akejsi blaženosti, a keď prídete na Slovensko, normálne vám to chýba. Všimla som si totiž, že tieto ich prejavy upevňujú vzťahy medzi kamarátmi aj medzi párikmi, čo sa potom odrzkadľuje aj na nižšom percente rozvodov ako u nás. Adriano Celentano naspieval veľmi trefnú pesničku o talianskom životnom štýle v tomto duchu - 24 000 baci, mne sa však viac páči prespievaná verzia od Aylin Prandi - vychutnajte si :)

#5

L´italiano (taliančina). Najkrajší a najpoetickejší jazyk na svete. Vždy mi pojašene bije srdce, keď ju počujem a keď ňou rozprávam sa cítim special a complete. Ako keby som bola v nebi. V talianskom nebi. Taliančina je na moje uši ako med na boľavé hrdlo. Zbožňujem jej melódiu, to, ako znie. Len si začnite nahlas hovoriť mangiare, mozzarella, carciofi a zaľúbite sa do nej. A ešte tá živá gestikulácia pri rozprávaní. Taliani vkladajú do rozprávania emócie, a preto sa nám zdá, že sa hádajú alebo že kričia. Je to však iba náš neopodstatnený predsudok, takže ak sa chystáte do Itálie, pripravte sa psychicky na to, že budete ohučaní.

#6

Architettura (architektúra). Nič ma neočarí natoľko ako prechádzky starými talianskymi mestečkami s uzučkými uličkami, ktoré vás idú rozpučiť, kamennými domčekmi, históriou dýchajúcou na mňa spoza každého rohu, vyblednutými talianskymi vlajkami, ktoré hrdo dekorujú každé druhé okno, čo vo mne budí dojem, že Taliani sú ešte väčší patrioti ako Američania, no v skutočnosti sú na tom asi tak isto ako my - na svoju krajinu sú pyšní len čo sa týka futbalu a tam to končí.

#7 Gli italiani (Taliani). Hoci sú na naše pomery mega hluční, sú to najmilší ľudia, akých som kedy stretla. Ich vonkajšie prejavy sú presiaknuté emóciami. Nevedia šepkať. Vôbec. Napríklad, keď idete spať skôr než oni, vykrikujú "Shhhh Lucia sta dormendo!", ale nehrozí, že by naozaj znížili volume. Mne osobne to však nevadí, pretože zvuk taliančiny je ako uspávanka. Navyše sú veľkí gurmáni, vyžarujú radosť a dobrú náladu od rána do večera. Stále žartujú - na ich vtipy si musíte zvyknúť, pretože často nemajú ďaleko od urážok, aj keď to tak vôbec nemyslia. Ti stavo solo prendendo in giro, zvykli mi hovoriť moji Taliani, keď som nepochopila ich nevydarený žart. Vždy sa smejú, a keď nie, tak kútiky ich pier sa automaticky vlnia aspo do úsmevu. Futbal je ich veľkou vášňou - hlavne im nepripomínajte majstrovstvá sveta v JAR, pretože vás ukameňujú (nadávkami...) napoly zo žartu, napoly vážne. Niekedy však kĺzajú dosť po povrchu a strašne radi klebetia. Vtedy je najlepšie tváriť sa, že neviete dosť dobre po taliansky, hlavne keď rozoberajú váš vzťah s nejakým Talianom. Aspoň mne tento trik vždy perfektne vyšiel! Taliani sa nikdy neponáhlajú v duchu ich obľúbenej frázy "piano, piano", no napriek tomu radi hovoria, ako veľmi sa ponáhľať musia. Prísť na čas u nich znamená meškať 15 minút. Nám raz hrozilo, že oslávime príchod nového roku v aute namiesto na "festa" (party), kam sme prišli na poslednú chvíľu s hodinovým meškaním!!! Čo na Talianoch obdivujem je, že nepoznajú stres. Hovoria "tranquillo" , keď niekto začne stresovať. Och, a spomenula som už, že varia to najchutnejšie jedlo na svete? Taliani sa majstrovsky obšmietajú za šporákom. 

#8 Complimenti (komplimenty) patria na denný poriadok. Komplimenty majú Taliani zakódované v génoch. Hovoria ich vždy a všade a nemusíte si ich ani zaslúžiť. Dokážu vycítiť vhodnú chvíľu, kedy ich povedať. Stačí len taká maličkosť, že máte pekné vlasy alebo bundu a hneď vám to vylepší deň. Z niektorých talianskych komplimentov sa však stali zaužívané frázy. Napríklad ich povestný pozdrav "ciao bella", čo v preklade znamená ahoj kráska, vôbec nemá takýto podtón. Je to len obyčajné pozdrav, no mňa vždy donúti pousmiať sa. Jednoducho milujem, keď po mne Taliani volajú ciao bella. Vždy sa cítim speciale (:

#9

Vespa! Som zbláznená do Vespy. Nepotrebujem ku šťastiu žiadne drahé auto, stačí mi len Vespička. Bola som rozhodnutá, že keď sa v septembri presťahujem do Itálie, jednu si kúpim, no keď mi Talianka odhalila monumentálnu cenu, uspokojila som sa s nápadom, že si nájdem Taliana, ktorý Vespu už bude mať a povozí ma O:)

#10

I Promessi Sposi (Snúbenci). Does it ring a bell? Nie?!?! Googlite, prosím! Je to talianska biblia (ako Božská komédia), ktorú na strednej študujú celý pol rok a vedia ju odpredu, odzadu. Počula som však, že táto knižka je dosť tučná a miestami nudná ako Chrám matky Božej od Huga. A navyše nie je preložená do slovenčiny (aspoň som na ňu v kníhkupectve zatiaľ nanarazila), a je písaná starou taliančinou, ktorej ani pápež nerozumie. Preto ponúkam zábavnú alternatívu, pri ktorej sa zaručene nasmejete. Mne toto video - paródiu na knižku - Taliani spievali naspamäť dokola, až kým som sa ho nenaučila aj ja. Odporúčam pozrieť si aspoň 2x, aby ste tomu pochopili, pretože miestami spievajú dosť rýchlo a ani taliančina, ktorú používajú, nie je pre začiatočníkov :P

Lucia Poláčková

Lucia Poláčková

Bloger 
  • Počet článkov:  5
  •  | 
  • Páči sa:  0x

O tom, kto som, sa dočítate v mojich článkoch (: Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu